Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Kibice piłkarscy w roli inwestorów społecznościowych własnych klubów

Kibice piłkarscy w roli inwestorów społecznościowych własnych klubów

CZY KIBICE PIŁKARSCY SĄ „JACYŚ INNI”? Pod kątem ich zachowań inwestycyjnych – zdecydowanie!

Tak przynajmniej wynika z badań dr. Szczepana Kościółka, które w formie artykułu pt. "Motivations for Crowdinvesting in European Football Clubs" (https://doi.org/10.1123/jsm.2022-0080) ukazały się na łamach Journal of Sport Management.

Badanie prowadziło do opracowania tzw. skali psychometrycznej i identyfikacji, jakimi motywacjami kierują się inwestorzy społecznościowi klubów piłkarskich. Inwestorami tymi okazali się głównie ich kibice, motywowani chęcią 1) realizacji celu kampanii, 2) uzyskania statusu współwłaściciela klubu oraz 3) (w niewielkim stopniu) zdobycia nagród oferowanych przez klub.

Potwierdziło się tym samym to, co wiadomo już z wcześniejszych badań prowadzonych wśród inwestorów klubów sportowych (choć akurat nie w Polsce): w kluby inwestują kibice, emocjonalnie związani z klubem, bez wyraźnego celu zarobkowego. Mimo to, są to zupełnie odmienne wyniki od dotychczasowych (niedotyczących sportu) w obszarze equity crowdfundingu. Są też ciekawe naukowo (szczegóły teoretyczne w artykule), bo okazuje się, że tzw. motywacje zewnętrzne, akurat wśród kibiców praktycznie nie występują. Z drugiej strony, inwestycja w klub piłkarski zaspokaja wszystkie (!) trzy kategorie potrzeb człowieka (wg teorii autodeterminacji): autonomii (status współwłaściciela), przynależności (do społeczności kibiców) i kompetencji (realizacja celu) i to jest na swój sposób unikalne.

Co równie ważne, poznaliśmy bardzo precyzyjne motywacje i to jest wartość dodana dla praktyki. Wiadomo bowiem, że prawdopodobieństwo realizacji celu finansowego kampanii będzie rosła, gdy klub przedstawi kibicom, swojej grupie docelowej, konkretnie określone korzyści: 1) realizację konkretnego projektu, na który przeznaczone zostaną środki; 2) dodatkowe benefity dla posiadaczy akcji klubu (aby podkreślić ich status; choćby w kwestii tytularnej); 3) przygotuje unikalne nagrody, których nie ma w regularnej sprzedaży.

---

Przy okazji opublikowania się ww. artykułu, dr Szczepan Kościółek przekazuje serdecznie podziękowania kibicom, którzy wzięli udział w badaniach, a także przedstawicielom Wisły Kraków, w tym w szczególności Tomaszowi Czwartkiewiczowi, Florentynie Kulig oraz Karolinie Kawuli, bez których wsparcia przeprowadzenie części ilościowej badań nie byłoby możliwe.