Instytut Przedsiębiorczości powstał 1 maja 2017 roku w wyniku przekształcenia Katedry Zarządzania w Turystyce. Dyrektorem Instytutu jest prof. dr hab. Aleksander Panasiuk, a z-cą Dyrektora dr Sebastian Kopera. W strukturze Instytutu funkcjonują dwie jednostki: Zakład E-Przedsiębiorczości i Innowacji (kierownik: prof. UJ dr hab. Marta Najda-Janoszka) oraz Katedra Zarządzania w Turystyce i Sporcie (kierownik: prof. dr hab. Aleksander Panasiuk).
Instytut działa jako samodzielna jednostka w ramach Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. W roku akademickim 2023/24 Instytut zatrudnia dziewiętnastu naukowych i administracyjnych. Realizowana jest stała współpraca z przedstawicielami: przedsiębiorstw, instytucji publicznych, w tym samorządowych, instytucji otoczenia biznesu, głównie z obszarów: gospodarki turystycznej, sportu, nowych mediów.
Instytut prowadzi badania naukowe, a także współpracę dydaktyczną z wieloma ośrodkami naukowymi w Europie i na świecie, w tym m.in. Czechy, Bułgaria, Francja, Grecja, Hiszpania, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Słowacja, Szwajcaria, Wielka Brytania, Węgry, Włochy oraz także: Australia, Brazylia, Indie, Indonezja, Iran, Japonia, Stany Zjednoczone, Turcja.
Działalność edukacyjna Instytutu obejmuje kształcenie menedżerów dla sektora turystycznego, sportowego, publicznego oraz nowych mediów. Jest zorientowana na kreowanie postaw przedsiębiorczych - w ramach studiów II stopnia (2 letnich magisterskich) na kierunkach Media społecznościowe w zarządzaniu i Zarządzanie w turystyce i w sporcie (specjalizacjach: Zarządzanie w turystyce, Zarządzanie w sporcie).
Ponadto wraz z Polską Akademią Olimpijską od kilkunastu lat prowadzone są studia podyplomowe Menedżer sportu. W ofercie znajdują się także studia podyplomowe Zarzadzanie zakupami w biznesie.
W ramach Instytutu działają trzy koła naukowe, aktywizujące studentów specjalności turystycznej - Horyzont, specjalności sportowej - Menedżerów sportu oraz kierunku dotyczącego mediów społecznościowych: Akademia Social Ninja.
W pracy naukowej badane są procesy rynkowe zarówno w mikro- i mezo- jak i makroskali. Procesy i zjawiska na rynku są badane przez pryzmat konkurencyjności rozumianej raczej jako "wspólne poszukiwanie", a nie bezwzględne współzawodnictwo. Stąd też znaczący nacisk kładziony jest na współpracę różnych podmiotów gospodarki, upatrując w niej najlepszą drogę rozwoju zrównoważonej gospodarki opartej na wiedzy.